Biologie - Ethologie
Bij biologie stond gedrag dit thema centraal. We moesten 4 verschilllende dingen doen. Die heb ik samen gevoegd in dit verslag.
4 filmpjes:
Gedrag en wetenschap: Trial and error
Grizzly beren moet hun techniek ontwikkelen. Beren van alle mogelijke leeftijden proberen in de rivier zalm te vangen. De jonge beren proberen van alles om vis te vangen, maar het lukt telkens maar niet. Doordat de jonge beren het telkens weer opnieuw proberen worden ze erg moe. Een paar beren staan aan de kant, omdat ze niet weten wat ze moeten doen. Iedereen heeft een eigen techniek, de ene techniek werkt beter dan de andere. De oudere beren hebben meer ervaring en weten dan ook dat sommige technieken gewoon niet werken. Zij weten dat je gewoon moet stil zetten en voorbij komende zalmen moet pakken. Meten hoe goed een beer is valt niet mee. Ratten zijn veel makkelijker.
Voor het meten was een doolhof een handig hulpmiddel. Onderzoekers aan het begin van de eeuw gebruikten het doolhof niet om gedrag te meten, maar om de diepte bewegingsreden van de geest te onderzoeken.
Ik vond het een duidelijk filmpje. Ik vond het ook erg handig dat jet twee verschillende voorbeelden kreeg.
Trial and error:
Trial and error is een manier om iets te leren of om een oplossing te vinden. Trial and error is het uitproberen en leren van fouten. Als een dier in een onbekende situatie komt probeert hij eerst verschillende mogelijkheden iit. Wat de uiteindelijk oplossing is zal het dier onthouden en blijven uitvoeren. Maar als het niet werkt gaat het dier verder opzoek naar andere manieren, net zo lang tot het gelukt is.
Inprenten
Leren is erg belangrijk, maar heeft dit ook invloed op het sociaal-gedrag?
De Oostenrijkse Lorens onderzocht het gedrag van ganzenkuikens die allerlei dingen leerden voordat ze volwassen zijn.
Kuikens leren snel hoe hun moeder eruitziet. Dit is omdat ze een aangeboren neiging hebben om het eerst wat ze zien bewegen als moeder beschouwen.
Wat ik leuk vond aan dit filmpje was dat het erg grappig was om te zien hoe die ganzen achter die man aanliepen.
Inprenting: Inprenting is het leren in bepaalde gevoelige periode. DIt meestal in de eerst paar maandan na de geboorte. Een bijvoorbeeld hiervan is het leren herkennen van je ouders. Alles wat je in die tijd het dier aanleert kan hij niet meer afleren.
Gedrag en wetenschap - Skinner
Harvard werd het hart van de Amerikaanse behavaiourriste. Een van de belangrijkste behaviorist is de man genaamd Skinner. Hij begon rond 1930 met onderzoek naar mogelijkheden gedrag te veranderen. Hij bedacht een hulpmiddel de Skinner box. Met behulp van deze box zocht hij uit hoe gedrag kan veranderen door middel van belonen. Het dier tikt op een plaatje, in het filmpje was het een duif. Hij tikt net zolang tot er eten uit komt. Hoe vaak hij tikt wordt automatisch bij gehouden. De onderzoeker hoeft niet eens meer te kijken. De behaviourriste hebben iets ontdekt, namelijk dat de manier waarop het eten wordt aangeboden de leersnelheid beïnvloed. Op het filmpje was een rat te zien die door op een hendel te drukken voedsel kreeg. Er hing een lampje boven hem, hierdoor gaven ze aan dat hij het goed deed. Dan gaan ze het apparaat zo instellen daar er alleen maar na de 30 seconden iets lekkers komt. Je zou nu waarschijnlijk denken dat de rat zou wachten, maar hij gaat gewoon door met op het hendeltje klikken. Door het behaviorisme hebben we manieren bedacht om het gedrag te manipuleren.
Inzicht: Inzicht betekent dat een dier in een nieuwe en onbekende situatie in staat is om de door alle verschillende ervaringen te combineren tot een oplossing kan komen.
Dit filmpje was erg duidelijk, ik wist precies wat ze bedoelde en hoe de Skinner- box werkt.
Gedrag en wetenschap Pikorde bij kippen
Een van de eerste onderzoeken naar sociaal gedrag vond plaats op een Noorse boerderij. Ebben werd na de tweede wereldoorlog erg geboeid door kippen Hij kwam er achter dan hun bestaan werd bepaald door de wil van hun despoot om de orde te handhaven. Wanneer hij de kippen ging voeren liepen niet alle kippen er naartoe. Wat raar was want ieder kip had honger. De ene kip eten eerder, de andere kippen wachten rustig hun beurt af. Het lijkt erop dat alle kippen een duidelijk rangorde hadden. Ebben bedacht (samen met zijn moeder) een paar proeven hoe de rangorde in elkaar zat. Hij zette een nieuwe kip bij de andere. Eerst was er paniek bij de kippen. De nieuweling moest zijn plaatsje verdienen. Door bij te houden hoeveel keer ze pikte, en wie wie. Kon Ebben een pikorde vaststellen. De kip die het vaakst pikte was de despoot van de groep en de kip die het meeste werd gepikt stond helemaal onder aan de lijst.
Na een tijdje heeft de nieuwe kip zijn plaats gevonden. Ze weet nu wie ze moet dienen en over wie ze de baas kon spelen.
Ebben trok zijn conclusie door naar andere dieren te kijken. Hij dacht dat als twee dieren elkaar ontmoeten er altijd een de baas speelde over de andere. Dit despotisme is een van de belangrijkste dingen om te bestaan.
Ik had zelf die naam van die man even ergens onderaan in beeld gezet, want ik kon het niet goed verstaan. En als je nog extra informatie wil opzoeken over die man is dit wel lastiger.
Rangorde: Een rangorde is eigenlijk in welke rang je zit. Als je een lage rang hebt moet je doen wat de dieren in de hogere rang zeggen. Als je hoog in de rang staat heb je meer macht over de rest van de groep. Als je nieuwe bent moet je plek ook zelf verdienen.
7 manieren om te leren:
Wennen: Als je een mens een ring of een ander sieraad draagt raakt ie na verloop van tijd aangewend. Hij voelt hem niet meer zitten.
Imiteren: Imiteren is het overnemen van een bepaald gedrag. Als je bijvoorbeeld vogels nemen die leren te zingen door gewoon goed naar de ouder te luisteren.
Inprenting: Als je veel tegen je kind praat als het nog jong is dan leert hij vanzelf dat het normaal is. Het blijft bij hun hangen. Hierdoor kunnen ze het de rest van hun leven ook.
Trial and error: Dit betekent simpel gewoon leren van je fouten. Als een vogel bijvoorbeeld een giftige zwart-oranje rups eet en daar erg ziek van wordt, zal deze vogel de volgende keer opletten dat hij geen zwart-oranje rupsen meer eet.
Inzicht: Als een dier in een nieuwe situatie is zal hij in staat moeten zijn op de oplossing te moeten vinden, dit is inzicht. Een aap is een goed voorbeeld van een dier met veel inzicht. Een aap kan namelijk kisten op elkaar stapelen waarop ze dan gaat staan op bij een tros bananen te pakken.
Verbanden leggen: Dieren kunnen onbewust een verband leggen tussen ene en de andere prikkel. Een voorbeeld hiervan is als je moeder op deur klopt en welterusten komt zeggen. Je weet dus als je moeder op de deur klopt ze welterusten komt zeggen. Je hebt dus nu het verband gelegd tussen het op de deur kloppen en je moeder die welterusten zegt.
Leren door belonen en straffen: Een hond is hier een goed voorbeeld voor. Als je een hond trucjes wil leren, geef je hem iets lekker als hij iets goed. Maar als hij het fout doet straf je hem. Hierdoor leert de hond dat als hij het goed doet te eten krijgt.
Handeling | Afkorting | Beschrijving |
---|---|---|
Liggen | L | liggen op object om uit te rusten |
Uitrekken | U | uitrekken door lichaam lang te maken |
lopen | LO | voortbewegen door kamer op poten |
eten | E | kauwen met voedsel in zijn bek |
gapen | G | mond wijd spreiden |
schoonlikken | S | zichzelf schoonhouden door vacht te likken met ruwe tong. |
zeuren om aandacht | A | kopjes geven, miauwen |
drinken | D | water oplikken uit drinkbak |
Tijd | Handeling |
---|---|
14:00 | L |
14:05 | U |
14:06 | G |
14:08 | LO |
14:15 | E |
14:16 | A |
14:17 | D |
14:20 | L |
14:23 | S |
14:25 | A |
Mindmap

Maak jouw eigen website met JouwWeb